Human-Human Conversation: Dialogue
사람과 사람간의 대화를 Dialogue라고 한다.
그렇다면 이 Dialouge를 System으로 만드면 어떻게 될까? 에서 시작한다.
Build a dialogue system = replace a human respondent as a machine (or a system)
궁극적인 목적은 dialouge를 understaning하여 Natural Language Processing 하는 것이다.
그래서 사람간의 Dialogue는 다음과 같은 항목으로 분류할 수 있는데,
1. Turn, Utterance : 내가 말하면, 상대방이 말할 차례에 대한 Turn, Utterance
2. Endpoing Detection : 사람의 말이 언제 시작하고 언제 끝나는지. when to start? when to end?
3. Speech Acts : 말하는 사람의 액션
1) Constatives : 서술적 행위 (Making statements such as answering, claiming...etc)
2) Directives : 지시적 행위 (Attentping to get the addresses to do something such as Advising, asking, inviting...etc)
3) Commissives : 약속적 행위 (Commiting the speaker to a future action such as Promising, Planning...etc)
4) Acknowledgements : 인정 행위 (Experssing the speaker's attitude regarding some social action such as Apologizing, Greeting... etc)
4. Grounding : 공유 형성 기반 (Establishing common ground by acknowledging that the speaker has been heard and understood. sure, okay, and, repeat speaker said)
5. Adjacency Pairs : 대화의 쌍, Question ↔ Answer (A pair of turns where the first is setting up an expectation for an answer)
1) Interruptions : 끼어들기 및 딴소리 ex) 야 너 어제 왜 안옴? → 오늘 날씨 좋다~
2) Clarifying question : 이어지는 후속질문 ex) What do you mean by..?, Can you give an example..?
3) Corrections : 상대방의 실수를 정정 ex) 주식 조금 떨어졌던데? → 조금이 아니라 많이 인데?
6. Initiatives : 주도적 발화 (Conversational control. Generally the speaker asking questions has the congversational initiative) ex) 너 치킨 좋아해? → 엉 → 치킨 좋아하면 닭 좋아하겠네?
7. Inference and Implicature : 추론과 함축 (추론: 비가 오네? → 우산이 필요하겠군, 함축: 일찍 나가야돼. → 못간다는 뜻)
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