본문 바로가기

AI

[NLP] 시작

Human-Human Conversation: Dialogue

사람과 사람간의 대화를 Dialogue라고 한다.

그렇다면 이 Dialouge를 System으로 만드면 어떻게 될까? 에서 시작한다.

Build a dialogue system = replace a human respondent as a machine (or a system)

궁극적인 목적은 dialouge를 understaning하여 Natural Language Processing 하는 것이다.

 

그래서 사람간의 Dialogue는 다음과 같은 항목으로 분류할 수 있는데,

1. Turn, Utterance : 내가 말하면, 상대방이 말할 차례에 대한 Turn, Utterance

2. Endpoing Detection : 사람의 말이 언제 시작하고 언제 끝나는지. when to start? when to end?

3. Speech Acts : 말하는 사람의 액션

    1) Constatives : 서술적 행위 (Making statements such as answering, claiming...etc)

    2) Directives : 지시적 행위 (Attentping to get the addresses to do something such as Advising, asking, inviting...etc)

    3) Commissives : 약속적 행위 (Commiting the speaker to a future action such as Promising, Planning...etc)

    4) Acknowledgements : 인정 행위 (Experssing the speaker's attitude regarding some social action such as Apologizing, Greeting... etc)

4. Grounding : 공유 형성 기반 (Establishing common ground by acknowledging that the speaker has been heard and understood. sure, okay, and, repeat speaker said)

5. Adjacency Pairs : 대화의 쌍, Question Answer (A pair of turns where the first is setting up an expectation for an answer)

    1) Interruptions : 끼어들기 및 딴소리 ex) 야 너 어제 왜 안옴? → 오늘 날씨 좋다~

    2) Clarifying question : 이어지는 후속질문 ex) What do you mean by..?, Can you give an example..?

    3) Corrections : 상대방의 실수를 정정 ex) 주식 조금 떨어졌던데? → 조금이 아니라 많이 인데?

6. Initiatives : 주도적 발화 (Conversational control. Generally the speaker asking questions has the congversational initiative) ex) 너 치킨 좋아해? → 엉 → 치킨 좋아하면 닭 좋아하겠네?

7. Inference and Implicature : 추론과 함축 (추론: 비가 오네? → 우산이 필요하겠군, 함축: 일찍 나가야돼. → 못간다는 뜻)

'AI' 카테고리의 다른 글

[NLP] Finite State Dialogue Manager(FSDM)  (0) 2025.04.17
[NLP] Chatbot and NLU  (0) 2025.04.17
Transformer  (0) 2024.12.16
Seq2Seq Text Generation  (0) 2024.12.13
Language Model  (0) 2024.11.29